donderdag 27 december 2007

After Christmas

De kerstdagen zijn alweer voorbij. Elk jaar verwonder ik me erover hoe snel dat gaat. Eerste kerstdag zijn we bij zus en zwager Joke en Dirk geweest in Harderwijk. Dirk is daar dominee en wij wilden dan ook graag de kerstdienst meemaken ( en die begon  om half tien ). Om half zeven ging bij ons dus de wekker. De planning was om om half acht in de auto te zitten, en met vijf minuten verschil is dat ook gelukt. Maar het was de moeite waard, en ik moet zeggen dat de kinderen zo graag naar Harderwijk gaan om hun neven en nicht te zien dat ik ze niet heb horen mopperen!
Halverwege kwam ik tot de ontdekking dat ik mijn fototoestel vergeten was. ( en dat is voor een scrapper echt heel erg!! ) Gelukkig mocht ik die dag Joke’s fototoestel lenen en Dirk zou de foto’s voor me op een c.d.-tje zetten. Dan kan ik er met terugwerkende kracht toch nog over scrappen.
Eén anekdote wil ik jullie niet onthouden. Een oude man uit de gemeente had aan Joke gevraagd of de dominee (afgelopen) maandag om een uur of 11 thuis zou zijn. Ik denk het wel, had Joke gezegd. Goed, zei hij, dan kom ik blazen. Joke had geen idee tegen wie of wat hij zou gaan blazen, maar gaf het aan Dirk door.  Maandagmorgen om 11 uur kwam hij aan op de fiets met een koffer achterop. De fiets parkeerde hij voor het tuinhekje van de pastorie, de koffer ging open en daar kwam een schuiftrompet uit. Hij ging voor het huis staan ( en de studeerkamer van Dirk is aan de voorkant, beneden….) en begon kerstliederen te spelen! Dirk had zijn videocamera gepakt en de man gefilmd.  De kerstdienst begon met dat stukje film van die oude man die enthousiast kerstliedjes blies voor zijn dominee. Echt ontroerend!  En dat is zo leuk in die gemeente. Ze zijn van alle gemakken voorzien. Er hangt een heel professioneel scherm voorin de kerk, en achterin hangt ook een videocamera die de koster zonodig even aanzet. ( bij het dopen bijvoorbeeld )

Goed, foto’s heb ik dus ( nog ) niet. Daarom vandaag een ‘oude’ scrap van tweede kerstdag verleden jaar. We waren toen op doorreis naar Zwitserland en overnachtten in een hotel in Riegel. Bij het diner zaten onze meiden met z’n drietjes tegenover me aan tafel. En daar gaat deze scrap over…..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten