maandag 3 december 2007

Kerst-scrapsels

Vrijdag kocht ik de nieuwste ‘Creatief met foto’s’ en daar stonden zulke leuke ideeën in voor kerst. Geheel tegen mijn gewoonte in heb ik nu dus ‘gescrapt’ zonder foto’s. Het zijn een soort kerstballen van strookjes papier. Maar ze hoeven niet in de kerstboom, ze kunnen ook gewoon aan de lamp!
zelf kunnen doen. Maar ik vind ze inmiddels zo leuk dat ik ze lekker zelf houd!
( Daar hangen de mijne nu….) Eerst dacht ik: een leuk idee voor school, om met mijn kindertjes te maken. Maar daar ik de allerjongste kleuters heb die net vier zijn wordt het waarschijnlijk wel moeilijk om te bedenken wat zij
Als je ook zin hebt zal ik proberen uit te leggen hoe je het moet doen: Je neemt vier stroken mooi (scrap)-papier. Allemaal dezelfde, of twee keer twee verschillende. De stroken moeten ongeveer 13 cm lang zijn en 1 cm ( bij mij zijn ze 12 mm) breed. Dan bepaal je het midden van de strook en daar prik je een gaatje in met een prikpen. Dat doe je bij alle stroken. Je neemt een ‘brad’ ( splitpen ) en daar ‘rijg’ je alle vier de stroken aan ( in het voorgeprikte gaatje ). Dan verschuif je ze zodat ze goed verdeeld zijn. Aan de bovenkant van de stroken moet nu ook een gaatje. ( ongeveer een halve cm van de rand ) Als je een lintje aan je bal wilt rijg je nu aan een nieuwe splitpen eerst het beginnetje van het lint. Dan prik je de eindgaatjes van de stroken er om de beurt en op de goede volgorde aan. Splitpen openknijpen en de stroken ’schikken’ zodat ze goed verdeeld zijn!
Wil je het extra mooi maken strik je nog een lintje boven de kerstbal aan het lint. In sommige kerstballen heb ik ook een klein vilten boompje gehangen. Op het lange smalle fotootje zie je kleinere balletjes die ik onder een gewone heb gehangen. ( dunnere stroken en korter van lengte ) Ik hoop dat je het snapt? Ik heb er in elk geval veel plezier mee gehad….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten