zondag 23 december 2007

Zondag

Wat een heerlijke zondag is dit geworden. Vanmorgen hadden we een fijne preek in de dovendienst met als tekst: Het volk dat in de duisternis wandelt zal een groot licht zien. Heel treffend schetste de heer van Dalen hoe akelig en doods de duisternis is, maar ook dat wij ons tot het Licht ( de Heere Jezus ) kunnen keren en hoe blij en gelukkig we daarvan worden.

Vanavond zijn Gert en ik samen naar dominee Blenk geweest. Gert heeft tijdens zijn studie voor pastoraal werker nog les van hem gehad, dus hij wilde er graag naar toe. Wat een verrassing! Een oude man die zo heerlijk en verfrissend uit de Bijbel put. Hij liet ons zien hoe wonderlijk het was dat de engel tijdens de aankondiging aan Maria zegt dat ze een Koning verwachten(Lucas), en tegen Jozef dat ze een Zaligmaker verwachten (Mattheüs). Die twee lijnen zijn door heel de bijbel te vinden zei hij en ze zijn allebei waar. Hij liet ons ook zien hoe het in de psalmen allebei voorkomt. Psalm 72: de Messias als Koning. Psalm 40: de Messias als Zaligmaker. Wat zullen ze veel met elkaar gepraat hebben Jozef en Maria zei hij. Zo van "tegen mij zei de engel...." "en tegen mij...." Praat u ook maar met elkaar over wat u raakt in een preek of een lied was de boodschap aan het eind van de preek. De Heere Jezus en het geloof in Hem heeft zoveel kanten. Ik kan natuurlijk niet precies meer weergeven hoe het was, maar we hebben genóten.

In het dankgebed trof me heel erg dat gebeden werd of de preken "geen herhaling van zetten zouden zijn, maar ontdekkingsreizen door de bijbel...." Ik vond het zo mooi gezegd dat ik het na het gebed meteen in mijn opschrijfboekje heb geschreven.

We hopen op veel van zulke preken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten