dinsdag 4 oktober 2011

Joods jongetje en onze meiden....

Tijdens de ' Bar Mitswa '-viering op maandagmorgen die gehouden werd op het tempelplein heb ik heel veel foto's gemaakt. Het was echt fascinerend om te zien. De gespannen  jongens die deze week 13 waren geworden en zenuwachtig waren omdat ze een stukje uit de Thora moesten lezen. De opgewonden familieleden: trotse vaders en moeders en opa's en oma's. En de kleine kinderen ( ik blijf een echte kleuterjuf ) met de mooie feestelijke kleren omdat hun grote broer of neef 'Bar Mitswa' deed... Het is een hele belangrijke gebeurtenis in het leven van een jongen. De ouders sparen soms jaren om het feest dat erbij hoort te kunnen betalen.

Midden in de drukte viel me dit kleine jongetje op met zijn kleine keppeltje en zijn keurige witte bloesje. Helemaal in zijn sas was hij want aan het einde van de ceremonie gooien de mensen snoepjes naar de nieuwe 'Zoon der Wet.' Het is de kunst om dan onder tafels door te kruipen en zoveel mogelijk snoep te verzamelen. ( als juf doet me dat denken aan het snoepstrooien in groep 8 aan het einde van het schooljaar! ) Dit jongetje heeft veel bemachtigd. Waarschijnlijk heeft iemand een flinke hand snoep regelrecht in zijn tasje gedaan, zoals de kinderen in groep 8 dit ook wel bij hun broertje of zusje in groep 1 doen! In elk geval is het ventje heel gelukkig met zijn buit. En terwijl zijn ouders staan te praten loopt hij intens gelukkig rondjes over het plein.....


Papier: Making Memories/Paper Reverie


Tot slot nog een lootje over onze drie meiden, met hetzelfde mooie papier van Jillibean Soup als ' Israelische schone'  in de vorige post. Prachtige warme kleuren!



Oh enne Marieke..... Die houten olijfjes aan een tak op de tweede layout en de houten granaatappeltjes bij de layout van de granaatappels in de vorige post, heb ik gekocht bij dat winkeltje waar  jij me op attent maakte in de Jaffastraat in Jeruzalem! Gaaf he? Mijn dank is zeer groot;-)

19 opmerkingen:

  1. Jaaaaaaaaaaaaaa ik herken ze!!!! Superleuk. Ik heb ze ook in mijn handen gehad. Maar ik had geen idee wat voor tekst erop stond, en heb ze daarom laten liggen. Ik had nou eenmaal geen gids mee haha. Maar ik had achteraf gewoon moeten vragen aan het winkelpersoneel! Want ik vind ze superleuk!

    Net als je LOtjes. De bovenste vind ik zo lekker echt Israelisch. Zelf durfde ik niet echt foto's te nemen van de joodse mensen. Maar een volgende keer als ik ga, ga ik het stiekem toch doen! Je geeft me veel inspiratie voor een volgende reis haha.
    Je onderste LOtje vind ik ook erg mooi. De kleuren passen perfect bij deze foto!

    Je gaat echt als een speer he, met je vakantiefoto's! Ik heb er welgeteld al 3 gescrapt........

    Groetjes! En ik kijk alweer uit naar de volgende!

    groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn weer prachtig geworden en wat een mooi papier is dat van jillibeansoup

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige layouts en hele mooi foto's supermooi.ook een prachtig verhaaltje erbij een hel mooi geheel.
    Liefs Marielle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooie layoutjes heb je weer gemaakt!!

    groetjes tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je layouts zijn weer schitterend geworden!
    Dat papier van Jillibeansoup is ook geweldig. Die moet ik ook maar eens zien te bemachtigen ;-)!
    Groetjes van Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk verhaal van zo'n snoeptraditie, en grappig dat ieder land wel iets vergelijkbaars heeft, de wereld is klein en uiteindelijk zijn we allemaal hetzelfde, blij met een snoepje!

    mooie lo's!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ziet dat weer geweldig er uit super de layout,s

    groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een mooie lo's zeg ,en prachtige dochters heb je
    groetjes Elske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi zijn ze weer, dat verhaal over dat jongetje erbij is erg leuk! En de foto van je dochters is mooi, leuk zo'n herinnering aan zo'n prachtige reis.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow echt hele mooie LO´s zeg!
    Schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooi verhaal over het kleine jongetje. Je hebt er weer hele leuke/mooie layouts van gemaakt.

    Groetjes Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige lo over dat kleine joodse jongetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke lo 's weer Arja.Om op te vreten dat mannetje,kan me voorstellen dat je zo'n ventje niet kon weerstaan.en die van je dochters is weer toppie,leuk had net de sbm gekocht en voorop stond precies dat papier van jillibean soup.echt onwijs leuke lijn.

    Groetjes en liefs juanita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi verhaal van dat jongetje, en een leuke lay out ook.
    En wat heb je toch een prachtige dochters. Leuk die olijftakjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hele mooie layouts! die van dat Joodse jongetje is echt aandoenlijk....super!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Allereerst bedankt voor je lieve berichtje omdat je me "miste" in de train! Ik was enorm door mijn rug gegaan vorige week, dus ziten achter de comp. ging ook niet zo goed, gelukkig gaat het nu weer veel beter!! :)
    Je Lo's zijn weer prachtig, die eerste vind ik zo leuk, ik ben gek om dit soort verhalen, te gek om te scrappen!
    De Lo van je dochter is prachtig, heerlijk warme kleuren, mooie meiden heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een mooi LOtjes, die met het jongetje gaaffffffffffffffffff.
    en die met je meiden, past perfect bij het papier.
    super weer allebei
    groetjes simone

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat is die lo van dat joods jongentje leuk gemaakt zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Beide zijn weer prachtig.....het Joodse jongetje trekt me het meest aan, vraag me niet waarom!

    BeantwoordenVerwijderen