donderdag 15 september 2011

Weer verder over Israel!

Twee nieuwe Israel-lootjes, het is haast onvermijdelijk;-) Op de eerste is een foto te zien die gemaakt is in de Orthodox-Joodse wijk Mea Shearim. Het was zo bijzonder om daar rond te rijden. Onze gids reed ons hier naar toe voor hij ons naar het hotel bracht dat eigenlijk 'om de hoek'  lag bij deze wijk, het Caesarhotel in Jeruzalem. Deze foto is dus uit de bus gemaakt, maar met wat verbeter-trucs zie je aan de foto eigenlijk niet meer dat er glas tussen zit.... ( op de foto klikken is hem vergroten... )

Papier: ik heb geen papier gebruikt voor deze layout. Ik heb alleen mijn voorraad tape en plakband gebruikt!


De tweede foto is gemaakt vlak voor we weer uit Jeruzalem vertrokken en naar Netanya gingen. Peter wilde graag nog naar de Knesset waar de levensgrote Menorah staat en Hanan had dat aan hem beloofd. Er was nog steeds niks van gekomen dus Hanan kondigde deze morgen aan: 'Voordat we Jeruzalem verlaten gaan we nog even langs de Knesset want dat heb ik Peter beloofd!'


Papier: Simple Stories/Destinations


Even een grappig verhaaltje over de uitgesneden menorah rechtsonder op de layout. ( van de Slice-card: Calendar ) Dit was eigenlijk een Chanoekia. Ik heb er twee armen tussenuit geknipt.  Een Chanoekia is een kandelaar met 8 armen en 1 middelste ( verhoogde ) aansteekvlam. Dat negende lichtpunt in het midden wordt ook wel ' sjamasj' dat is dienaar genoemd. Elk van de 8 vlammetjes wordt aangestoken vanuit die middelste( dienaar.)  De Chanoekia is speciaal voor het 'Chanoekiafeest' ( ' lichtjesfeest' ) in december. De menorah heeft zeven armen die allemaal even lang zijn en is voor het wekelijks gebruik het hele jaar door. Onze  kinderen zagen meteen dat 'mijn' menorah een 'chanoekia' was vanwege de iets verhoogde middelste arm.... ( hadden goed naar de gids geluisterd ;-) )


20 opmerkingen:

  1. Hoi!

    Wat een mooie lo's maak je zeg! En wat indrukwekkend dat je er zulke mooie verhalen bij weet te vertellen zoals over het joodse geloof.
    Heel mooi allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, ik krijg echt geen genoeg van je scrapstijl. En wat leuk dat je papier van simple stories hebt gebruikt. Die staan bij mij ook hoog op de verlanglijst :-)

    Het lijkt me trouwens geweldig om ook ooit eens naar Israel te gaan, al die plekken uit de Bijbel van dichtbij bekijken. Dat moet echt overweldigend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh heerlijk weer die Israel LOtjes!
    Ook wij zaten naast deze wijk. Alleen heb ik geen foto's van ze durven nemen. Ze waren namelijk errrrrrrrrrrrg boos op ons, dat wij op sabbat met de auto reden!! Brrr. was er bang van...

    Super LOtjes weer!

    Groejtes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi hoor Arja en inderdaad een grappig verhaal over die kandelaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je layouts over Israel zijn weer prachtig! Grappig dat die bovenste met alleen tape is gemaakt. Ik moest even goed kijken om dat te zien... Leuk om steeds jullie reisverhalen te lezen! Ik vind trouwens je layout met je oma en dat verhaal erbij ook schitterend!
    Bedankt voor je lieve berichtje op mijn blog. Ik doe weer mee hoor met de blogtrein ;-)
    Groetjes van Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Arja,
    mooie foto's en lootjes over Israel,
    heb je ook in de dode zee gelegen?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. OOk weer mooie layouts Arja, vooral die bovenste vind ik super! Zo mooi die combi van het tape met de foto...het lijnenspel wat hierdoor wordt versterkt vind ik erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zijn dat weer mooie
    layout,s van Israel een heel
    mooie stijl heb je

    groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wauw wat zijn ze mooi! de bovenste is mijn favoriet! facinerend dat ze zich op die manier kleden, ik werk in ziekenhuis amstelland, een joods ziekenhuis en daar kom ik ze ook geregeld tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. tjee arja, wat gaaf die bovenste en dat enkel met tape. Je moet maar op het idee komen.
    de andere is ook erg mooi, wat goed dat je kinderen het meteen herkende dat het een chanoekia was, zo weet je wel dat het allemaal erg interessant is geweest wat er verteld werd.
    groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik vind vooral het bovenste lootje erg leuk! en wat een grappig verhaal bij de onderste! top.
    groetjes tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind vooral de bovenste mooi door z'n eenvoud. En de sterren aan de linkerzijde maken het gewoon af!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldige lo's heb je gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat geweldige design de twee layout's heel mooi gemaakt!!

    groetjes carla

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een mooie lo's heb je gemaakt. vind de bovenste echt schitterend.

    liefs Heidie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je lootje van Israel zijn heel erg mooi vooral de bovenste is heel erg bijzonder. Dat moet een fantastische reis zijn geweest

    BeantwoordenVerwijderen
  17. prachtige layoutjes mijn favoriet is echt de bovenste

    gr corinne

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een schitterende L.O heb je gemaakt zeg super heel apart.

    groetjes Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een geweldige layouts heb je weer gemaakt, ik vind de combinatie blauw/zwart erg mooi en de Destinations van Simple Stories is echt mooi papier, erg mooi gedaan.
    Je hebt trouwens prachtige foto's gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wooow wat een supergave layoutszijn dat zeg, prachtig papier past er echt perfect bij, een mooi geheel.
    Liefs Marielle

    BeantwoordenVerwijderen