donderdag 12 juni 2008

Einde-schooljaar-stress...

Peter en Lieke zijn hard aan het blokken voor hun propedeuse. Vooral Peter moet er hard tegenaan. Als ik hem aan de telefoon heb op zijn kamer heeft hij amper tijd voor me ( even slikken ; ) ) Hij zit avonden achter elkaar te werken tot 2 of 3 uur om allerlei verslagen af te krijgen. ( hij studeert farmacie ) Die worden in een groepje gemaakt en over en weer naar elkaar gemaild, door elkaar nagekeken en moeten dan weer worden aangepast. Aan het einde van dit blok ( over 3 weken ) komen ook nog voor allebei de tentamens. Lieke is hoofdredacteur ( zij doet HBO- journalistiek ) voor een project dat het hele blok duurt en zit allerlei medestudenten achter hun broek als ze niet hard genoeg werken! ( ook wel eens leuk om mee te maken, ik dacht dat dat mijn rol was ; ) ) Rianne en Sanne zitten in over hun CP-week die er nu snel aankomt. ( CP = Centraal Proefwerk ) Dat zijn proefwerken die 3x meetellen voor hun eindrapport. Ook heel spannend dus.... En zelf begin ik de eindstress op school ook al te voelen. Nog even een meesters- en juffendag organiseren, de sportdag komt er nog aan, er moeten weer allerlei Pravoo-lijsten ( observatielijsten voor kleuters ) ingevuld worden, de ouderbezoeken moeten klaar zijn voor het einde van het schooljaar etc. etc. En wat moet ik in vredesnaam dit jaar weer aan op de jaarlijkse vossenjacht die gehouden wordt voor groep 8??? Ik ben een echte zenuwpees dus slaap slecht van al deze 'zorgen'. ( Had Gert nu niet pas gepreekt over: Geen zorgen voor morgen? De Heere zorgt voor u? )

De scrap die ik vandaag laat zien gaat ook over een verslag van Peter, dat hij maakte in VWO-6. Of eigenlijk een profielwerkstuk zoals dat heet. Hij mocht zelf kiezen voor welk vak hij het zou maken en koos tot mijn ontzetting wiskunde. Daar heb ik echt geen verstand van dus ik kon hem niet helpen, zelfs niet door het na te kijken op taalfouten. Natuurlijk waren ook toen al mijn zorgen overbodig want heel zelfstandig ging hij aan het werk. Zelfs in de kerstvakantie in Zwitserland werkte hij er aan zoals je op de foto rechtsonder kunt zien. Het onderwerp was 'fractals'. Nog nooit van gehoord? Gelukkig dan was ik niet de enige! Het gaat over het zogenaamde Droste-effect. Dat het vrouwtje op het blikje weer een blikje vasthoudt met een vrouwtje met een blikje erop etc. Dat schijnt in de natuur ( nerven van een blad ) maar ook in de wiskunde heel veel voor te komen. Toen ik het naderhand doorbladerde leek het net Spaans voor me. Een rare gewaarwording dat het kind dat je leerde lopen en praten op een dag veel meer weet dan jij! Maar sinds dat profielwerkstuk ( waar hij overigens een negen voor kreeg! ) heeft Peter een zwak voor Droste-blikjes. Op de foto bovenaan heeft hij in Maastricht zo'n blikje op de kop getikt.

1 opmerking:

  1. weer zo'n leuke scrap, wat een motivatie zeg!!! petje af!!
    en dan die verhalen erbij, erg leuk om te lezen!
    wens je veel sucses met de voorbereidingen voor school!!!

    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen