zondag 18 december 2011

Granny-Squares....

Al een tijdje waart het 'granny-squares'-virus op het internet rond.... Steeds vaker zag ik ze opduiken die lieve kleine gehaakte lapjes. Maar ik kon niet haken dus met weemoed klikte ik telkens het patroon weer weg. Zoals jullie wel weten heb ik in de herfstvakantie aan de hand van een kinderboekje 'Ik leer haken'  het haken enigszins onder de knie gekregen. En nu haak ik en haak ik....... of mijn leven ervan af hangt. Vooral nu lezen weer heel moeilijk is is haken een ultieme manier om te ontspannen, tenminste voor mij. En dus.....werd het tijd om de patroontjes voor 'granny squares' ( letterlijk: oma's vierkantjes ) weer op te zoeken. Ik vond het heel spannend maar het lukte! En nu vind ik het zo'n heerlijk werkje: je hoeft er niet bij na te denken want na twee of drie squares - geloof me - weet je het  patroon uit je hoofd. Nu zat ik nog met de moeilijkheid van de kleur. De hippe manier van GS's haken is in hele vrolijke kleurtjes. Kijk voor de grap maar eens op het blog van 'Haken en meer' ( in de blogrol ). Maar ik ben eigenlijk meer een herfsttype wat mijn inrichting betreft: bruin, beige, zwart...... En zo'n vrolijk gekleurde deken vond ik wel leuk, maar waar moest ik hem dan neerleggen? Dus heb ik toch gekozen voor mijn eigen kleurtjes. De kids volgen het proces met een zekere mate van opwinding. Want we hebben berekend ( aan de hand van een fleece-deken ) dat onze GS-deken 10 lapjes bij 13 lapjes moet worden. Als ik 10 lapjes af heb maak ik er eerst een lange baan van en zet die dan weer aan de ( beginnende ) deken. Dus ik word regelmatig aangemoedigd: heb je er al weer bijna 10? Ga je ze er weer aan zetten?  Laten we het erop houden dat ik letterlijk en figuurlijk een warme deken aan het maken ben voor ons gezin. Omdat we nog steeds in de stormwind staan hebben we dat wel nodig.....

Op deze foto zie je 3 rijen van 10 die aan elkaar zitten op mijn bruine bank. De foto is een beetje uit een raar perspectief genomen. Sorry!

Je ziet dat er alweer een stapeltje klaar ligt voor de vierde rij! ( die zit er inmiddels ook aan ). En nog een foto van een losse Granny Square:


Tot slot nog een foto van een layout, want naast haken blijft scrappen de leukst hobby die er is;-)


Het is Sanne die door het bos wandelt. ( foto genomen in de herfstvakantie ) Ik vond de titiel wel leuk: Daar gaat ze.... Ik dacht natuurlijk de tweede zin erbij ' zoveel schoonheid heb ik nooit gezien...' Maar dan kun je zien dat we oud worden. Sanne's commentaar: " Daar gaat ze... wat is dat nou weer voor een titel?" Mijn antwoord: " Sanne dat weet je toch wel dat is van dat liedje...- ik zing het liedje -...."  Nou daar heeft ze dus nog nooit van gehoord.... Jullie wel toch?


22 opmerkingen:

  1. Ik vind je lootje prachtig en de titel van clouseau ken ik ook:-)
    Dat hertje is super

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat knap van je dat haken voor
    een deken heel gaaf
    en je layout is prachtig
    mooie titel

    groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker weten dat ik dat liedje ken, en ik zing het ook altijd zachtjes voor me uit als ik mijn dochters zie!!! hihi, Trotse moeers hè!!!
    Je lay out is supermooi! en je haaksles zijn superleuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een mooie deken ben je aan het haken. En je lo is erg mooi. En ik ken het liedje wel hoor.

    liefs Heidie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik was destijds wel een beetje fan van die belgen hihi. Dus ja ik ken het nummer.
    Mooi verwerkt in een weer hele mooi LO, het hertje is helemaal op zijn plaats.
    ohhh en je deken...... dat wordt vechten dadelijk als die klaar is. ik heb een kussentje gemaakt van granny's maar die is inmiddels door m'n moeder ingepikt.
    Lieve groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tuurlijk Arja, dat liedje is van Clouseau, dat weet toch iedereen! (waarschijnlijk word ik ook oud... :-)
    Goh, wat ben je weer actief zeg, hartstikke leuk dat haken. Ik had vroeger ook ergens nog een stel metalen plaatjes, daar kon je ook vierkante stukjes mee haken, vraag me af waar die gebleven zijn, was heel apart...
    Haakse verder meid!
    Groetjes, Belinda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat liedje kent toch iedereen....??? Oeps dan wordt ik ook oud ;-)! Je layout is mooi geworden, dat hertje erbij is super. En je GS wordt prachtig... Mooi hoor in die kleuren. Leuk dat het een familieprojectje geworden is. Ik heb zo het idee, dat deze deken niet als enige zal blijven!

    Liefs van Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmmm.... met mijn 30jaren ben ik toch nog niet zo heel oud... Maar dit liedje ken ik toch echt wel hoor!! Mooi LOtje heb je erbij gemaakt. Past perfect deze titel!

    En wat een werk joh die deken!! Maar je hebt dan ook wel eer van je werk!

    Enneh... heb het boekje "ik leer haken" vanmorgen maar eens gereserveerd bij de bieb. haha. Want dit wil ik ook wel leren!

    Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat leuk je granny squares! Had mijn moeder vroeger een beddesprei van. Ook zelfgehaakt. Mooie layout van je dochter, schattig dat hertje er bij in het bos :). Leuke titel ook, heb ik ook eens gebruikt op een layout, past wel bij die leeftijd he....loslaten

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En of ik dat liedje ken, dat weet toch iedereen! Je deken wordt heel mooi, zo met die prachtige kleuren. Het is jaaaaren geleden dat ik gehaakt heb, krijg er eigenlijk wel zin in, nu ik het bij jou zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk liedje, maar ja ik ben ook niet zo oud als Sanne, Wat een leuk deken, oh heerlijk Emma vroeg dit weekend of ik kon haken, ben begonnen maar ik moet even door oefenen voor ik dit weer kan. Gaaf Arja, we zien uiteindelijk natuurlijk wel het totaal toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super! Oooh nu wil ik het ook leren!! :-D

    Lootje is ook mooi trouwens :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeetje Arja, ik heb zo overal al een beetje op gereageerd zie ik, en daarom maak ik maar even gebruik van je blog om je straks een hele mooie kersttijd toe te wensen en alvast de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!
    liefs Marjolijn,
    Enne oh ja, dat we elkaars blog ook in het nieuwe jaar maar vaak mogen bezoeken, dan zijn we nog steeds lekker bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat super knap zeg dat haken! Daar zou ik echt nooit geduld voor hebben ;)

    Enne je lootje is ook weer prachtig, natuurlijk ken ik dan liedje!

    liefs,
    Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dat liedje ken ik zeker, gave lo!

    en je deken vind ik helemaal te gek! zo 'n heerlijke retro uitstraling! ik ben benieuwd naar het resultaat van deze 'symbolische' deken!

    fijne feestdagen! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Haai mam,
    Leuke scrap & haakdingessen :D
    Om je even op te vrolijken:

    http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/256208_460s_v1.jpg

    KUS

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw wat een prachtig haakwerk weer, wat een schatjes zeg die boomhangers ik ben verliefd op ze hihihi, en die layout is ook echt schitterend en ja ik ken de tekst heel goed past er ook mooi bij.
    Liefs marielle

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie kleurencombinatie past mooi bij mij op de bank.Toppie weer Arja.En natuurlijk ken ik dat liedje van Koen Wouters.Wie niet,ja je dochter?De lay-out is weer leuk geworden.

    Liefs en groetjes Juanita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ziet er in 1 woord geweldig uit

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hihihi, ik vind het echt grappig, dat je nog hebt leren haken. Je hebt er al een mooie grote lap gemaakt. Staat prima op de bank.
    Je LO vind ik echt helemaal fantastisch!!! Ik ga er een sketch van maken want de layout vind ik geweldig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb je LO gepind.
    Goed idee hè!!!
    Anneke Wijers onder scrapbook

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een fantastisch mooi lootje!
    Dat hertje....wat een schatje! Je haakwerk is ook leuk zeg!

    BeantwoordenVerwijderen